UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na první poslech panuje v neznámější finské speed metalové družině status quo. Nové album STRATOVARIUS zní ve všech směrech jako STRATOVARIUS, takže snad není nic, co by nebylo na svém místě. Kromě Tima Tolkkiho, samozřejmě, ale to na onen první poslech člověk věci neznalý nemusí vůbec zjistit. Ba co víc, on to nemusí zjistit ani kdykoliv později, kdy už do čerstvého albového zápisu (po čtyřech létech půstu) nahlédne skrze všechny jeho přístupové i nepřístupové cesty a dostane se mu až na kloub. Ono to totiž skutečně vypadá, jakože duchovní otec a odvěká studnice nápadů kapely v jedné osobě je stále přítomen a skladatelsky aktivní.
Protože napsal-li jsem, že „Polaris“ v podání STRATOVARIUS zní ve všech směrech jako STRATOVARIUS, nezbývá mi, než na tohle konstatování ještě jednou zaklepat jako na dřevo. Autorské příspěvky téměř celé pětice (krom Jörga Michaela samozřejmě) jsou vedeny přísně ve stylově čistém a tradičním STRATO – rukopisu, z části již podle zavedených praktik (Kotipelto, Johansson), z části také nově (Kupiaien, Porra), nicméně v naprosto stejném a letitém duchu. A aniž by mělo být globalizováno, zda to o poměrech v kapele vypovídá něco závažnějšího, vyplývá z toho mimo jiné i ten závěr, že jak kytarový novic (dále působící například také v grind corovém projektu FIST IN FETUS), který nastoupil na skutečně ostře sledovanou pozici, tak také druhý služebně nejmladší člen kapely absolvovali studiovou premiéru víceméně bez ztráty kytičky. Naprosto jasně o tom svědčí celkový dojem z alba, jeho konzervativní „chuť“ a vyvážené zvukové vyznění, stejně tak jako přímější pohled na jednotlivé skladby. Zde občas přicházejí i liché a falešné signály (které si, stejně jako ty „sudé a pravé“, všichni autoři hudby mezi sebou chvályhodně rozdělili zcela spravedlivě), i když to samozřejmě znovu není nic, na co bychom u Finů už někdy nenarazili (zejména naposledy na „Stratovarius“). Spíše méně příjemný pocit nenaplněnosti proto získáte u nudných „Falling Star“, „King Of Nothing“ a „Winter Skies“, naproti nimž stojí ne úplně nezajímavá rutina typu sypaček „Blind“ či „Forever Is Today“ (přestože z nich znovu na všechny strany vlají klasičtí HELLOWEEN) a konečně také zřetelně prospívající adrenalinové záležitosti jako singlová „Deep Unknown“, Tolkkiovsky rozmáchlé melancholično o dvou částech „Emancipation“ nebo závěrečná akustická krása „When Mountains Fall“, s přehledem zastiňující oba zbývající baladické pokusy alba.
Neboli takhle nějak to vypadá, když se vlk nažere a koza zůstane celá. Prohrávajícími jsou tak nakonec ti, kterých se všechny ty změny, na nichž se dnes staví, měly týkat nejméně – totiž my, posluchači. Kotipelto a spol. mohou být relativně spokojeni, neboť své pověsti pravděpodobně dostáli, a že to není úplně košer už je nejspíš nemusí moc zajímat. My tak máme před sebou nové album STRATOVARIUS, vedle něj nové album Tolkkiho odpovědi REVOLUTION RENAISSANCE, a je nám všem myslím naprosto jasné, že kdybychom z nich obou vzali to hmatatelně lepší, povedenější a záživnější, dostali bychom přesně takový STRATOVARIUS, o jaký nám jde především. A přestože platíme celé daně a chceme proto také celé STRATOVARIUS, musíme se spokojit jen s těmito jeho dvěma půlkami. Ale vysvětlujte to znesvářeným kohoutům …
Timo Tolkki že už není ve STRATOVARIUS? Nepovídejte … totiž vlastně, povídejte!
6,5 / 10
Timo Kotipelto
- zpěv
Matias Kupiainen
- kytara
Jens Johansson
- klávesy
Lauri Porra
- baskytara
Jörg Michael
- bicí
1. Deep Unknown
2. Falling Star
3. King Of Nothing
4. Blind
5. Winter Skies
6. Forever Is Today
7. Higher We Go
8. Somehow Precious
9. Emancipation Suite: I. Dusk
10. Emancipation Suite: II. Dawn
11. When Mountains Fall
Nemesis (2013)
Elysium (2011)
Polaris (2009)
Stratovarius (2005)
Elements Pt. 2 (2003)
Elements Pt. 1 (2003)
Intermission (2001)
Infinite (2000)
Destiny (1998)
Visions Of Europe (Live) (1998)
Visions (1997)
Episode (1996)
Fourth Dimension (1995)
Dreamspace (1994)
Twilight Time (1992)
Fright Night (1989)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Edel Music/Armoury Records
Stopáž: 54:54
Album na zkoušku po odchodu Tolkikho-hudební složka je opravdu slušná a ukazuje životaschopnost Stratovarius i bez hlavního skladatele. Škoda tradičně uječeného Koltipelta a tak trošku je cítit že se kapela na Polaris ještě nedala úplně do kupy. Dobrý nadprůměr.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.